fredag 21 oktober 2011

Greenwashing, är det så farligt?

Greenwashing är ett begrepp som börjar bli allt mera känt i skönhetsvärlden, och det är ett stort problem som ytterligare ställer till det för redan förvirrade konsumenter i dagens enorma skönhetsdjungel. För många är det en mindre chock att få reda på att t.ex The Body Shop eller Yves Rochers produkter till större delen består av syntetiska kemikalier, och att de oftast bara innehåller någon ynka procent naturligt innehåll. Så här beskrivs Greenwashing på Wikipedia: 

"Greenwashing  (a compound word modelled on "whitewash") or "green sheen" is a form of spin in which green PR or green marketing is deceptively used to promote the perception that a company's policies or products are environmentally friendly." 

Men en hudvårdsprodukt som innehåller lite naturliga ingredienser måste väl ändå vara bättre än en ren syntetisk, petrokemisk sådan som helt saknar naturliga extrakt? Eller?  
Nu till lite kalla fakta. Idag är vi ju alla överens om att huden är genomsläpplig och "äter", den tar upp näring precis som alla våra andra organ i kroppen. Det vi smörjer på huden stannar liksom inte kvar där, utan letar sig vidare ner i våra vävnader och blodomlopp. Tänk på nikotinplåstret som stillar rökbegäret och den där antiinflammatoriska gelén som tar bort värken inom bara några minuter. Den konventionella hudvården förstör ju även hudbarriären och rubbar dess livsviktiga immunförsvar, genom att vi dag ut och dag in tvättar sönder den, den blir skadad, skyddslös och torr...
Inom örtmedicinen, aromaterapin och naturkosmetiken vet man att ämnen från växtriket har en unik förmåga att "öppna dörrar" ner i hudskikten. Så om man då smörjer huden med produkter som innehåller mycket petrokemiska kemikalier och även naturliga ingredienser så betyder det att "skräpet" förs ännu djupare ner i cellskikten tack vare dessa växtextrakt. Detta skräp som vi absolut inte vill ska komma in i kroppens blod- och lymfbanor och förgifta oss. 

Så hur konstigt det än låter så är det faktiskt bättre att använda ren syntetisk hudvård än halvt naturligt hudvård, och bara hoppas på att kemikalierna inte är i nanostorlek vilket ännu lättare tränger ner i hudskikten. 


11 kommentarer:

  1. hej! vill verkligen byta livsstil och byta ut varenda dåligprodukt i mitt badrummskåp. men vart köper jag alla produkter. vill köpa rätt. sen vill jag gärna ha lite billigare alternativ. skulle bli såååååå glad om du kunde ge mig tips så jag får en bra start!
    tack för en superbra blogg

    SvaraRadera
  2. Hej Sofie!
    Jättebra, plånboksvänlig helt naturlig, ekologisk hudvård kan du idag faktiskt hitta på ICA Maxi: Salviderm Naturligtvis heter det märket. Kika gärna i min länklista till höger, där har jag listat alla svenska ekomärken.

    Lycka till och kul att du tagit steget till en naturligare och hälsosammare vardag:)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att Lavera är ett bra märke att börja med också eftersom de har så mycket produkter och till bra priser. Finns på http://laveranaturkosmetik.se/

    SvaraRadera
  4. Sen finns ju budgetmärket Eco Cosmetics!

    Bra blogginlägg förresten! :)
    Lyckligtvis har jag koll på vilka ingredienser som är naturliga, men jag tycker synd om de som tror att dessa märken är naturliga när det är naturligt/ekologiskt de är ute efter!
    Det händer mig en hel del att t.e.x. någon som jobbar på Kicks som jag pratar med hävdar att Clarins är ett helt naturligt märken :(
    Även på vissa hälsokostar där de ju tyvärr tar in en del "skitmärken" står de och lovordar sina produkter ibland :(

    SvaraRadera
  5. tack för tipsen! ska ut och leta redan idag. och precis som Estelle säger så vågar jag inte riktigt lita på alla affärsbiträden på tex kicks då det är produkter som kanske delvis innehåller naturliga ingredienser men inte till 100%. däför är det svårt att klara sig själv. sedan tycker jag det är svårt med produkter till ansiktet eftersom jag nyligen skaffade specielprodukter hos en hudterapeut för att jag har vissa problem med min dåliga hy och jag har inte hittat naturliga produkter som passar min hy.

    SvaraRadera
  6. Tack för en jätte bra inlägg Ellinor. :)

    SvaraRadera
  7. Estelle har helt rätt...inte ens i hälsokostaffärarna, kan man lita på, att man får rätt info.Kicks och Body Shop ska vi inte ens tala om, hur dom försöker luras.Jag blir både arg...och rädd!

    //Dorthe

    SvaraRadera
  8. Nu har jag startat en blogg......www.endoftavdanmark.blogspot.com....ochjag har länkat till dig. Hoppas att det är okej, annars får du säga till :).

    Kram/Dorthe

    SvaraRadera
  9. Precis, för många är hälsokosten lika helig som apoteket och man köper lätt deras argument med hull och hår.

    Men vad roligt Dorthe, och självklart får du länka till mig :)

    SvaraRadera
  10. Det är jättesvårt att veta vad man skall köpa om man inte är insatt. Man kan utgå från att det mesta är INTE naturligt. Om man ställer motfrågan "Är det äkta naturkosmetik?" så kan nog de flesta försäljare inte svara.¨ Lyssna inte på det örat tycker jag. Det finns mycket okunskap.

    Mitt tips till dig Sofie n är att hålla dig till märken du känner som just är äkta naturkosmetik. Sedan kan man läsa på själv och leta nytt men det är enklast att börja såhär.

    På Kicks kan du köpa Dr Hauschka (dyrt), Welede och Estelle & Thild.

    Åhléns har brukar också ha Weleda och Dr Hauschka.

    Som Ellinor tipsade om är Salviderma Naturligtvis också äkta naturkosmetik. Lavera och Eco Cosmetics är andra bra märke som tipsades om.

    Enklast om man vill köpa bra grejer är att handla på nätet. Kolla Ellinors länklista. Även när man handlar från "gröna webbshopar" bör man vara försiktig.

    SvaraRadera
  11. Tyvärr avskräcker ju detta faktum en del. Jag har flera bekanta som gärna vill övergå till naturliga produkter, men inte orkar byta ut allt. De vill prova lite i taget och då blir det ju att man blandar. Jag brukar ge rådet att byta ut kroppsprodukterna först. t.ex. duchkrämen och bodylotionen. Då blir det bara två produkter och man får med den största "ytan" av huden. Det verkar som folk generellt har lättare att byta ut saker till kroppen än ge sig på alla olika produkter man har till ansiktet. Sen när de ser resultatet på kroppen så brukar det göra att man får mersmak. Det var så jag själv började... ;-) Jag märkte att huden blev mindre torr på vintern och jag fick mindre eksem på huden något jag haft jätteproblem med särskilt under vintern. Nu efter jag bytt allt har jag dessutom inga eksem i ansiktet och håret glänser och är lockigt! :-)

    SvaraRadera